Mezinárodní starty jsou pro dorostence jako boření mýtů, není třeba se bát soupeřů
15.9.2023
Pro tuto sezónu se stalo myšlenkou kategorie dorostu, zažít zkušenost mezinárodního stratu, přinést kontakt se zahraničními soupeři dříve, než ho zažijí v juniorech na významných světových regatách. I podle slov Jaroslava Hellebranda, který jel jako vedoucí výpravy na mezinárodní regatu, je to o boření mýtů o zahraničních soupeřích. „Zahraniční veslaři mívají v očích našich závodníků vždycky jakousi "auru domnělé neporazitelnosti", ve smyslu: ‚Podívej se, jak je ten rakušák velikej,‘ “vysvětluje Jaroslav.
Trenérům jsme podali 4 otázky.
1. Jako trenéři jste doprovázeli (Jarda vedl) skupinu mladých veslařů, kteří zatím neměli velké zkušenosti s mezinárodními starty. Vnímáte to jako potřebnou zkušenost? Je vhodné už od dorostu testovat spíše ten psychický tlak v účasti/startu mezi zahraničními veslaři?
2. Jakou to přineslo zkušenost vám? Spíše v rámci přípravy dorostu na zahraniční prostředí, cizojazyčný start...
3. Jako potřebný byl doporučen tento závod, v rámci zkušenosti startu v zahraničí byste doporučili ještě nějaké opatření, aktivitu, která by mladé veslaře lépe připravila?
4. Je něco, co byste chtěli doplnit, co pro vás bylo výrazným tématem na této regatě?
JAROSLAV HELLEBRAND, sportovní ředitel LAV
1. Je to jako se vším, záleží, jaké má člověk svěřence a jak jsou vedeni a nastaveni. Pro ty ambiciózní bych řekl že je to nezbytné. Cizí prostředí, neznámí soupeři, všechno je najednou jinak. Je dobré se na toto adaptovat dříve než s prvním reprezentačním startem v juniorech. Pro ty méně ambiciózní bych hlavní benefit viděl v kulturně společenském přesahu akce, veslování není pouze o té hodině, co člověk stráví na vodě
2. Já se musím znovu odkázat na klučičí párovku, poměrně intenzivně do kluků na kempech sypeme rychlostní trénink na vodě, aby dokázali vytáhnout na lodi vysokou maximální rychlost. Cítí se pak komfortně i ve vysoké závodní frekvenci, funguje jim postartovní sprint i rozjezd v závěru. Maximální rychlost se pak už obtížně dohání, když ji člověk u mládežníků prováhá. Co se zahraničního prostředí týče, nemyslím si, že je to dnes zásadní téma, co se dorozumění týče. Jazyková bariéra už pro mladou generaci prakticky neexistuje, obzvlášť pokud se bavíme o Evropě.
3. Nejlepší přípravou na zahraniční starty jsou zahraniční starty. Zahraniční veslaři mívají v očích našich závodníků vždycky jakousi "auru domnělé neporazitelnosti", ve smyslu: "Podívej se, jak je ten rakušák velikej". S tímto je potřeba bojovat už cestou na závody, a pak ještě několikrát po tom co se v zahraničním prostředí poprvé rozkoukají. Nicméně zahraniční závodníci už navštěvují české závody, např. japonští závodníci letos v Litoměřicích. Dnes je šance si zazávodit v mezinárodním poli i na našich závodech.
4. Tady odbočím od samotného závodění. Velkým tématem v rámci celého víkendu bylo soustavné porušování dopravních pravidel, které vedlo k četným kolizím mezi veslaři vzájemně, ale i mezi veslaři a plachetnicemi, které se na jezeře pohybují. Na vnímání okolí u nás tolik nejsme zvyklí. Jediné složitější dopravní situace u nás vznikají na otevřených vodách v Brně na přehradě a možná v Třeboni. Kolize se stávají i na opravdu světových závodech, viz letošní MS, kde do A finále nakonec nemohl nastoupit rakouský skifař kvůli zranění, který si způsobil právě havárií na vodě.
TEREZA KREJZOVÁ, trenérka VK Slavoj Litoměřice
1. Určitě to vnímám jako potřebnou zkušenost nejen pro závodníky, ale i pro samotné trenéry. Pro mladé závodníky je jakákoliv zahraniční regata příležitostí porovnat své síly a svou připravenost se zahraničními veslaři. Spousta veslařů nemá příležitost podívat se do ciziny na závody, a to může být i demotivující. Čeští závodníci se znají mezi sebou, porovnávají se na každých závodech, a to jim může připadat monotónní a brzy je ten sport může přestat bavit. Zahraniční závody pro ně můžou být novým impulzem ve sportu, zjistí, v čem vynikají, a naopak v čem musí dozrát vůči zahraničním veslařům.
2. Pro mladou trenérku jako jsem já, je každá zahraniční (i tuzemská) regata hlavně o nabírání zkušeností. Když nastal jakýkoliv problém, museli jsme se spolehnout pouze sami na sebe a na svoji znalost anglického a německého jazyka. Oproti tuzemským závodům zde byly mnohem přísnější podmínky vstupu na vodu, a proto jsme si museli dávat zvlášť záležet, aby byly naše lodě ve stavu, ve kterém nás pustí na start. Tohle mi přijde jako dobrá zkušenost do budoucna i pro závodníky, kteří poznali, jak to na takových závodech chodí a můžou se z toho poučit do budoucích větších mezinárodních závodů.
3. Myslím si, že veslaři, kteří jsou součástí Labské akademie veslování, byli na tuto regatu dobře připraveni. Během roku se sdružovali hned na několika soustředěních, která jim pomohly nejen po výkonnostní stránce, ale i v navazování kontaktů a rozvoji komunikačních kompetencí nejen v českém jazyce. Jinak bych doporučila, aby se závodníci každoročně účastnili závodů v zahraničí, neboť nikde jinde nelze nalézt takové zkušenosti, jako právě na regatách v jiných zemích.
4. Nic k doplnění nemám, vše jsem se snažila obsáhnout v předešlých odpovědích.
A zajímal nás i pohled závodníka. Na tři otázky odpovídal nejúspěšnější startující veslař, Adam Perout z Mostu, člen Labské Akademie.
Adame, jak vnímáš start na zahraniční regatě a
kontakt z evropskými soupeři? Je to důležitá zkušenost?
Startovali jsme na párovce s klukama z Ústí nad Labem (Matěj
Straka, Vít Truhlář, Matyáš Cimpl), a na dvojskifu s Tomášem
Bradáčem z Roudnice nad Labem. Hodně jsme se těšili až se porovnáme
s klukama, které neznáme. Byla super atmosféra, takže jsme si
víkend užili.
Věříš, že takové straty přinesou více klidu do předzávodní
nervozity v případě stratu třeba na MSJ. Pokud zažiješ více
takových zkušeností, vnímáš to jako velké plus?
S nervozitou mi určitě pomohla ta naše parta kluků, sem tam byl
někdo nervózní, ale navzájem jsme se podrželi. Ano, vnímám to jako
veliké plus, ale zároveň si myslím, že každý závod je nějaká
zkušenost.
Co je tvým veslařským cílem?
Mým asi hlavním cílem je, aby mě to nepřestalo bavit, protože
mám veslování rád.